O plimbare pe apele Bosforului este un moment memorabil pe care îl poţi trăi doar în Istanbul. Şi o ocazie excelentă de a admira palate otomane, fortăreţe, moschei, hoteluri şi reşedinţe luxoase. În plus, vei afla şi istoria acestor atracţii de la ghid (înregistrare audio în diferite limbi străine).
Din punctul meu de vedere, croaziera pe Bosfor este cea mai frumoasă atracţie turistică din Istanbul! Şi aşa cum spuneam, este un moment oportun să te relaxezi, să admiri construcţiile impresionante de pe marginea Bosforului, dar să afli şi istoria acestor locuri.
Pont: îmbarcă-te după-amiaza, cât să prinzi şi lumina zilei, dar şi apusul, iar apoi călătoria pe înserat devine şi mai spectaculoasă!
Unde te îmbarci?
Portul Eminonu este locul de plecare al vapoarelor şi bărcilor care fac o astfel de croazieră. Pentru că îmi doream să explorez mai mult şi să mă bucur de frumuseţea oraşului, am mers pe jos spre port, din zona Istiklal, unde aveam hotelul. Am făcut cam 1 oră până la Eminonu; am mers încet, cu opriri. Dar dacă nu vrei să mergi pe jos, poţi opta pentru o călătorie cu tramvaiul. Din centrul istoric sunt doar câteva staţii până în port.
După ce am traversat Podul Galata, am ajuns la pontonul de lângă pod, de unde am cumpărat biletele pentru vapor.
Preţul croazierei este aproximativ 12 lire turceşti, iar călătoria durează 90 minute: 45 dus, 45 întors.
Compania de stat IDO organizează curse regulate, dar poţi alege şi un vapor privat, ceva mai mic, de la particularii care încearcă să-şi “vândă marfa” pe ponton. Plecarea era undeva la 18:30, eu am ajuns încă devreme pentru îmbarcare, astfel că am mai zăbovit prin port la cafenelele tradiţionale care mie îmi plac foarte mult! O cafea turcească este binevenită aici.
Odată ce te-ai urcat pe vapor, nu ştii ce să admiri mai întâi: priveliştea din larg oferită de clădirile şi palatele de pe marginea Bosforului, care parcă, te transpun în imperiul otoman al sultanilor, de odinioară; sau apele aparent liniştite ale Bosforului care te îndrumă să admiri podurile maiestuoase de peste Bosfor; sau pescăruşii care zboară aproape de tine, parcă vrând să-ţi şoptească ceva. Oricum, indiferent spre ce direcţie te-ai orienta, entuziasmul creşte atât de mult, încât abia aştepţi să auzi sunetul de pornire al vaporului.
Scurt istoric al strâmtorii Bosforului
Strâmtoarea Bosfor este punctul de întâlnire al Europei cu Asia, un loc magic de întâlnire al Apusului cu Orientul. Ea leagă Marea Neagră cu Marea Marmara (care este legată de Marea Egee prin strâmtoarea Dardanele și, prin intermediul acesteia la Marea Mediterană). Are o lungime de aproximativ 30 km, cu o lățime maximă de 3 700 m. Adâncimea apei variază între 36 și 124 m.
Cuvântul Bosfor înseamnă “Vadul Vacii”, în limba tracilor, din legenda lui Io, una dintre iubitele lui Zeus, care a înotat peste strâmtoare precum vaca urmarită şi deranjată încontinuu de muştele trimise de Hera.
Imaginea malului european este dominată de Palatul Dolmabahce, unul dintre cele mai fascinante palate din lume. Tot pe ţărmul european, o altă construcție impresionantă este Palatul Ciragan. Situat între Dolmabahce și moscheea Ortakoy, în prezent el găzduiește hotelul Kempinski, ce oferă o privelişte absolut superbă spre Bosfor!
Podul Bosfor este primul pod ridicat peste strâmtoare, în ordine cronologică. Construcția are o lungime totală de 1.510 metri și o lățime de 39 metri, iar distanța de la nivelul mării la pod este de 64 metri. În momentul finalizării construcției sale, podul Bosfor era al patrulea pod suspendat, ca lungime, din întreaga lume.
Podul Fatih Sultan Mehmet este al doilea pod ce traversează strâmtoarea Bosfor și poartă numele sultanului Mahomed II, cel ce a cucerit Constantinopolul în 1453. Inaugurat în 1988, podul are o lungime totală de 1510 metri, o lățime de 39,4 metri și se înalță la 64 de metri deasupra nivelului apei.
Turcia a inaugurat un nou pod peste Strâmtoarea Bosfor, finalizat în doar trei ani. Yavuz Sultan Selim, al treilea pod peste Bosfor şi cel mai înalt pod suspendat din lume a fost inaugurat în august 2016, un proiect în valoare de trei miliarde de dolari finalizat în doar trei ani, informează site-ul publicaţiei Daily Sabah.
Bibliografie selectivă: wikipedia.org