„Singurul diferenţiator între agenţiile de turism este Client Service” Mădălin Măncilă – specialist marketing

Viitorul business-ului în turism este reprezentat de mediul online, iar acest aspect presupune multe strategii şi metode prin care agenţiile de turism ar putea să se promoveze mai eficient.

Am discutat câteva aspecte despre acest subiect cu Mădălin Măncilă, specialist în marketing turistic, unde s-a format şi dezvoltat în cadrul celebrului grup de companii Happy Tour, iar în prezent este Marketing & Development Manager la Traveo & Accent Travel.

Aşa cum v-am obişnuit, am plăcerea să vă prezint, în interviurile mele, oameni speciali, oameni care mă inspiră, profesionişti şi pasionaţi de domeniul în care activează.

 

Anca Pavel: Majoritatea agenţiilor de turism optează acum pentru vânzare şi promovare exclusiv online. Ce se va întâmpla cu agenţiile mici şi mijlocii care au evident, buget de promovare mai mic, comparativ cu marii jucători ai turismului din România?

Mădălin Măncilă: Majoritatea agenţiilor de turism încearcă să vândă şi să se promoveze online.  Însă, de la a încerca şi până la a vinde este o distanţă foarte mare, care ţine de bugete, know how, creativitate şi constanţă în comunicare. Acum, referitor la agenţiile mici şi mijlocii, îţi pot spune că nu bugetul este cel mai important, pentru că închipuie-ţi că investim 10k EUR într-o campanie care genereazaă 100 de lead-uri pe zi pentru o agenţie cu 2-3 agenţi. Acele lead-uri vor putea fi procesate în real time de către ei? Sigur că nu. Ideea este că fiecare trebuie să investească direct proporţional cu ce poate vinde 🙂

 

5D3_2196

 

A.P: Cum se poate diferenţia o agenţie de turism faţă de alta, în condiţiile în care vinde şi promovează aceleaşi destinaţii, iar mediul online pare să fie sufocat de oferte turistice?

M.M: Aici o să-ţi răspund extrem de scurt şi simplu. Singurul diferenţiator pe care îl văd între agenţiile de turism se numeşte simplu, Client Service. Cine îl livrează la o calitate mai ridicată, acela va avea un success mai mare.

 

A.P: Care sunt cele mai mari greşeli pe care le pot face marketerii atunci când îşi promovează produsele/serviciile în mediul online?

M.M: Aş enumera 3 factori care ar duce la greşelile mari de care vorbeşti:

  1. Să nu îşi cunoască produsul foarte bine
  2. Să nu îşi cunoascpă publicul în detaliu
  3. Să se oprească din testat pieţe şi canale

 

A.P: Ce calităţi şi aptitudini trebuie să aibă un adevărat profesionist de marketing în turism?

M.M: Nu cred că există un pattern cu ajutorul căruia să putem defini profesionistul de marketing. Fiecare dintre noi avem calităţi. Unii ştiu să le pună mai bine în valoare, iar alţii mai puţin. Important este să nu ne oprim niciodată din învăţat şi să continuăm să ne dezvoltăm personal şi profesional în fiecare zi, dacă se poate. Ah, şi ce este cel mai important, să îţi placă la nebunie ceea ce faci 🙂

 

 
DSC_4897

 

A.P: În turismul din România este marketingul o investiţie sau o cheltuială?

M.M: În absolut orice domeniu marketing-ul este o investiţie pentru cei care îi văd forţa şi o cheltuială pentru cei care fac marketing doar pentru că aşa scrie în cărţi.

 

A.P: Cât de important este brandul unei agenţii de turism şi ce credibilitate au agenţiile mici?

M.M: La fel de important precum numele pe care îl purtăm şi prin care ne identificăm. Nu ai nume, nu ai identitate, la fel cum o companie fără brand este o companie fără credibilitate. Agenţiile mici trebuie să îşi câştige credibilitatea brandulului prin consultanţă one to one pe care o oferă turistului.

 

A.P: In continuare, aş dori să deschidem puţin subiectul despre serviciile customer care şi pregătirea profesională a oamenilor care activează în turism.

Ce poate să aducă în plus un consultant de turism, astfel încât să atragă şi să-şi păstreze clienţii/turiştii? Ţinând cont că acum turistul îşi poate găsi uşor, pe internet, informaţii despre destinaţii, hoteluri sau impresii şi păreri ale altor turişti care au vizitat locurile respective.

M.M: Turistul are nevoie de încredere, iar această încredere nu poate fi oferită decât de către consultantul de travel. Ca în orice business de servicii, clientul plăteşte, pe lângă produsul efectiv, know how-ul consultantului. Cantitatea şi calitatea informaţiilor oferite trebuie să genereze, în faţa clientului, acea dependenţă care să asigure continuitatea business-ului şi în mediul offline.

 

A.P: Atenţia deosebită faţă de client este foarte importantă, iar mulţi ştiu acest aspect, însă nu aplică. Mai ales, în domeniul ospitalităţii. Cum vezi tu situaţia în următorii ani, în România? Vom ajunge vreodată să ne comparăm cu ospitalitatea turcilor, de exemplu?

M.M: Sunt sigur că lucrurile se vor îmbunătăţi în România, în următorii ani. Se fac investiţii importante la nivel de unităţi de cazare şi atunci ar fi logic să crească şi calitatea serviciilor. Dacă nu pentru că aşa ar fi normal, măcar pentru a proteja investiţiile făcute 🙂  E greu să ne comparăm cu turcii, pentru că sunt diferenţe foarte mari legislative, de cultură a ospitalităţii şi de educaţie în acest sens. Cred că avem nevoie de şcoli care să ofere acea bază minimă forţei de muncă.

 

A.P: Ce sfaturi ai pentru cei care vor să îşi facă agenţie, în acest domeniu al nostru frumos, însă unde concurenţa este acerbă, uneori neloială?

M.M: Ca să poţi face un business dintr-o agenţie de turism, trebuie să tratezi agenţia ca pe un business şi nu ca pe un hobby. E vital să îţi placă domeniul, care apropos dă dependenţă, însă nu este suficient. Nu ştiu dacă sunt în măsură să dau sfaturi, ţinând cont că eu nu am propria mea agenţie, însă dacă m-aş încumeta să mă aventurez, cu siguranţă focusul meu ar fi pe propriile obiective şi absolut deloc pe obiectivele partenerilor din piaţă. E important sa te uiti la concurenţă, dar nu mai mult decat în propria ogradă. Cu implicare totul este posibil 🙂

 

A.P: Mulţumesc, Mădălin!

 

sursa foto: Fifistie.ro, Digital Travel, TeCOMM

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Poti folosi aceste etichete HTML:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>